Czy Twoim zdaniem treść projektu jest zgodna z delegacją ustawową?
- tak
- nie
- nie dotyczy (Odpowiedź)
Czy Twoim zdaniem opiniowany projekt jest zgodny z innymi aktami prawnymi?
- tak (Odpowiedź)
- nie
- nie wiem
Czy Twoim zdaniem przedstawiony projekt rozwiązuje problem którego dotyczy?
- tak
- nie
- częściowo (Odpowiedź)
Czy Twoim zdaniem przedstawiony projekt wpływa na prowadzenie Twojej działalności gospodarczej?
- tak
- nie (Odpowiedź)
Krótkie uzasadnienie
- Odpowiedź nie została udzielona.
Czy Twoim zdaniem przedstawiony projekt nakłada na Ciebie dodatkowe obowiązki?
- tak
- nie (Odpowiedź)
Inne uwagi do projektu
-
Odpowiedź:
1. Brak zapisu o terapeutach mobilnych (kosmetyczki, manicurzystki, fryzjerzy terenowi) 2. Brak zapisu o obowiązku zgłoszenia powstającego zakładu do sanepid-u 3. Brak zapisu o wydzieleniu przestrzeni na zabiegi pylące jak pedicure oraz wydzielenie przestrzeni zamkniętej dla zabiegów mogących narazić tkankę na przerwanie ciągłości jak( makijaż permanentny, mezoterapie oraz ostrzykiwanie na igłach, mikrodermabrazje diamentową i inn) 4. Brak rozdzielenia zasad sterylizacji dla różnych stanowisk (kosmetyczki na różnych formach umowy w tym kontraktach) w jednym zakładzie pracy od sterylizacji podmiotu zewnętrznego
Uwagi do konkretnych zapisów
-
Odpowiedź:
§ 1. Rozporządzenie określa: 1) szczegółowe wymagania sanitarnohigieniczne, jakim powinny odpowiadać obiekty, w których są świadczone usługi fryzjerskie, kosmetyczne, tatuażu i odnowy biologicznej, zwane dalej „obiektami”, w zakresie: Proponowana zamiana w rozporządzeniu: 1. powinna ująć nie tylko obiekty ale i terapeutów mobilnych 2. powinna ująć usługi piercingu (przekłuwanie ciała) Uzasadnienie: Istnieją dwie strefy terapeutów mobilnych, głównie są to kosmetyczki, fryzjerzy i osoby stylizujące włosy(doczepianie). Część terapeutów są to przedsiębiorcy na działalności gospodarczej lub inne podmioty w formie spółek, druga część terapeutów to osoby z tak zwanej szarej strefy rynku. To osoby niezarejestrowane, często uczniowie/studenci szkół kosmetyczno- fryzjerskich lub absolwenci tychże szkół lub kursów zawodowych. Obie grupy winne wykazywać wszystkie cechy z wymogów sanitarnohigienicznych. W identyczny sposób wykonywane są zabiegi, powstają takie same odpady po zabiegowe. Powstają te same drogi ryzyka zakażeń. Według moich obserwacji zarówno terapeuci mobilni jak i wyspy (w marketach) stanowią większe ryzyko zagrożenia w szerzeniu się drobnoustrojów. Szczególnie ważne, gdyż istnieje już zapis § 2. Użyte w rozporządzeniu określenia oznaczają: „9) usługi w miejscu wezwania – usługi świadczone poza obiektem, w lokalu, w którym przebywa usługobiorca;” Załącznik nr 1 1. Stanowisko sterylizacji urządza się w pomieszczeniu: 2) w którym są świadczone usługi, w trakcie których dochodzi lub może dojść do naruszenia ciągłości tkanek ludzkich lub kontaktu z błonami śluzowymi: a) w odległości co najmniej 1,5 m od stanowiska świadczenia usług, Problem: Wiele gabinetów kosmetycznych to małe lokale usługowe lub przearanżowane mieszkania. Funkcjonujące wiele lat na rynku. 2. Stanowisko sterylizacji urządza się w pomieszczeniu: 2) w którym są świadczone usługi, w trakcie których dochodzi lub może dojść do naruszenia ciągłości tkanek ludzkich lub kontaktu z błonami śluzowymi: a) w odległości co najmniej 1 m od stanowiska świadczenia usług, Uzasadnienie: 1 metr daje możliwość swobodnego poruszania się w pomieszczeniu zabiegowym pomiędzy blatem ciągu technologicznego a łóżkiem zabiegowym (fotelem kosmetycznym). Koszta dostosowania stanowisk mogą przerosnąć możliwości przedsiębiorców. 1,5m to znaczna różnica wpływająca na ewentualne ryzyko zamknięcia działalności i zubożenia obecnych przedsiębiorców. A także zmniejszenie zysków hurtowni i producentów sterylizatorów. Załącznik nr 3 8. Wskaźniki biologiczne stosuje się: 1) przy sterylizacji parowej – nie rzadziej niż raz w tygodniu; Proponowana zamiana w rozporządzeniu: 1. przy sterylizacji parowej – nie rzadziej niż raz w miesiącu, natomiast dla podmiotów zewnętrznych nie rzadziej niż raz w tygodniu; Uzasadnienie: Obecne inspektoraty sanitarnohigieniczne proponują stosowanie wskaźników biologicznych nie rzadziej niż co 3 miesiące a dla podmiotów zewnętrznych co 1 miesiąc. Z uwagi na wysokie koszta badań laboratoryjnych tj. granica 45zł oraz obowiązek stosowania stałego i jednoczesnego wskaźników klasy 4 do każdego pakietu ze wskaźnikiem 5/6 na wsad, ma możliwość zastosowania, nie rzadziej niż raz w miesiącu, natomiast dla podmiotów zewnętrznych nie rzadziej niż raz w tygodniu ma możliwość zastosowania. Podmioty zewnętrzne mogą zakupić inkubatory i stosować na własne potrzeby. 2)Osoba uprawniona do realizacji procedur dekontaminacji materiału skażonego w obiekcie zewnętrznym posiada tytuł zawodowy technika sterylizacji medycznej albo co najmniej średnie wykształcenie oraz ukończony kurs kwalifikacyjny z zakresu technologii sterylizacji i dezynfekcji według programu zatwierdzonego przez ministra właściwego do spraw zdrowia. Osoba uprawniona do realizacji procedur dekontaminacji materiału skażonego na własne potrzeby lub dla własnego zakładu pracy, to osoby posiadające wykształcenie kierunkowe kosmetyczne/fryzjerskie wyższe lub technika, przejdą dodatkowe szkolenie z procedur dekontaminacji. 3)Szkolenie będzie trwało minimum 8h dla absolwentów szkół średnich i wyższych oraz minimum 30h dla osób nie posiadających wykształcenia kierunkowego średniego lub wyższego. 4)Szkolenie wykonane zostanie przez placówkę medyczną lub niemedyczną posiadającą wykwalifikowanych pracowników. Placówka posiada certyfikat ISO w procesach dekontaminacji narzędzi. Uzasadnienie: Technicy usług kosmetycznych i kosmetolodzy zasady dekontaminacji mają w programie MEN. Powinno wystarczyć usystematyzowanie wiedzy i nauka dobrych nawyków czynności higienicznych. Pozostali specjaliści usług z branży beauty powinni przejść dłuższe szkolenie przygotowujące do pracy wraz z praktycznym wykonaniem procedur dekontaminacji. Nie spotkałam się z zainteresowaniem higieną przez ostatnie 4 lata. Na wszystkich kontrolujących spotkałam się tylko z dwoma osobami posiadającymi odpowiednią wiedzę w powyższym temacie. Zainteresowanie zakupem sterylizatorów jest duże, oferta hurtowników bardzo bogata. § 3. 1. Obiekty są zlokalizowane w odrębnym budynku lub lokalu albo stanowią wyodrębnioną część budynku lub lokalu. 3. W obiekcie znajdują się w szczególności: 1) co najmniej jedno pomieszczenie, w którym są świadczone usługi; 4) pomieszczenie lub miejsce do spożywania posiłków dla osób świadczących usługi, oddzielone od pomieszczenia, w którym są świadczone usługi; Problem: Powstaje wiele gabinetów z mieszkań lub małych lokali usługowych. Zauważalne jest realizowanie usług w kawalerkach. W takim przypadku oddzielenie części zabiegowej od części, gdzie spożywa się posiłki jest niemożliwe. Proponowana zamiana w rozporządzeniu: Pomieszczenie lub miejsce do spożywania posiłków dla osób świadczących usługi, oddzielone od pomieszczenia, w którym są świadczone usługi, lub nie oferowanie usług pylących oraz mogących narazić na zranienie. Zabiegi pylące jak pedicure wykonywane są w wydzielonych gabinetach. Nie ma zastosowania dla parawanów lub niezamkniętych ścianek działowych. Zabiegi, w których dochodzi lub może dojść do przerwania ciągłości naskórka odbywają się w oddzielonym zamkniętym pomieszczeniu. Uzasadnienie: W przypadku manicure czy pedicure używana jest frezarka lub inne przedmioty powodujące pylenie. Pył wraz z drobnoustrojami opada na wszystkie przedmioty w otoczeniu oraz na oczekujących i obsługiwanych świadczeniobiorców. W takim przypadku zasadne jest oddzielić część jadalną. Dodatkowo, pył z zabiegów pedicure jest zdecydowanie intensywny, nie powinien odbywać się za parawanem, w przestrzeni poczekalni czy podczas innych zabiegów w tym samym pomieszczeniu. Zabiegi, w których może dojść lub dochodzi do przerwania ciągłości naskórka (mikrodermabrazja, makijaż permanentny, przekłuwania i tatuowanie ciała, ostrzykiwanie różnymi technikami, zabiegi na mikroigłach tak zwanych dermapenach i mezoterapie mikroigłowe, praca na igłach przy usuwaniu owłosienia lub zamykaniu naczyń, depilacja woskiem) bezwzględnie powinny być odizolowane w osobnym pomieszczeniu od pozostałych części lokalu. Dzięki takiemu rozwiązaniu minimalizuje się kurz z traktów komunikacyjnych i nadmiernego zanieczyszczenia akcesorium oraz urządzeń do zabiegów.
Twoje propozycje zmian w opiniowanym projekcie wraz z uzasadnieniem
-
Odpowiedź:
1. Wdrożenie zapisu do piercingu 2. Wdrożenie zapisu o terapeutach mobilnych 3. Wdrożenie zapisu o obowiązkowym zgłoszeniu działalności kosmetycznej-fryzjerskiej-tatoo-piercingu czy odnowy w tym także obsługi mobilnej 4. Zapis o wydzieleniu przestrzeni zamkniętej na zabiegi pylące jak pedicure oraz wydzielenie przestrzeni zamkniętej dla zabiegów mogących narazić tkankę na przerwanie ciągłości jak( makijaż permanentny, mezoterapie oraz ostrzykiwanie na igłach, mikrodermabrazje diamentową i inn) 5. Nieoficjalne kontrole terenowe inspektorów sanitarnych. Uzasadnienie: Umożliwienie skorzystania z zabiegów (analogicznie do kontroli terenowej inspektora urzedu skarbowego) jest jedyną możliwością sprawdzenia czy pracownik stosuje narzędzia sterylne. Nagminne jest chowanie narzędzi wielorazowego użytku przy kontrolach standardowych z powiadomieniem. Nagminne jest przekładanie narzędzi już niesterylnych do opakowań czystych. Usługobiorcy, który nie posiadają wykształcenia medycznego nie rozróżniają pakietów sterylnych od niesterylnych. 6. Proponowana zamiana w rozporządzeniu: 1. Podmiot posiadający uprawnienia oraz posiadający sterylizator na własne potrzeby, będzie wykonywał dekontaminacje narzędzi na potrzeby wszystkich pracowników i współpracowników w jednym zakładzie. 2. Sterylizator będzie znajdował się w wydzielonym pomieszczeniu przy zachowaniu ciągu technologicznego. 3. Wszyscy pracownicy i współpracownicy będą przeszkoleni z zakresu higieny i postępowania za narzędziami. Problem: Inspektorzy z różnych powiatów mają różne wymagania w stosunku do przedsiębiorców. Nagminne jest, iż w jednym zakładzie pracy 3 kosmetyczki mają 3 różne działalności gospodarcze. Każda zajmuje się inną dziedziną kosmetyki a inspektor zabrania korzystania z jednego autoklawu. Dla przykładu w Gdańsku wymagane jest ISO przez właścicielkę autoklawu, a pozostałe współpracownice traktowane jako podmioty zewnętrzne. Uzasadnienie: Dążąc do zmniejszenia ryzyka zakażeń, powinno się iść w kierunku szkoleń i współdziałania pracowników jednego zakładu pracy. Bez względu na formę zatrudnienia czy kontrataków między współpracownikami. Zakazując wyżej opisanej współpracy zwiększa się niechęć pracowników branży do zastosowania się do nakazów. Kosmetyczki ukrywają narzędzia przed kontrolą, zmieniają na chwilę ofertę z cennika. Oszukują inspektorów oraz usługobiorców. Stosują tylko płyny do dezynfekcji albo oddają narzędzia do sterylizacji podmiotom zewnętrznym tylko kilka narzędzi na miesiąc, mimo że wykorzystywanych jest znacznie więcej narzędzi. Spotykam się z oszustwami wkładania raz przebarwionych wskaźników do nowych pakietów nie poddawanych dalej sterylizacji. Spotykam się, z sytuacjami gdzie podmioty beauty sterylizują w swoich nieprzygotowanych, bez stosowania kontroli, bez kontroli serwisowych, pakiety, jednocześnie posiadając umowę z podmiotem zewnętrznym sterylizującym profesjonalnie narzędzia. 7. Obowiązek posiadania umowy na sterylizację narzędzi lub własnego sterylizatora dla każdego podmiotu kosmetycznego, tatoo, piercingu oraz każdego pozostałego podmiotu oferującego usługi narażające usługobiorcę na przerwanie ciągłości tkanki. Problem: Brak myślenia przyczynowo skutkowego. Właściciel zakładu nie zawsze jest terapeutą. Brak zrozumienia, iż brak sterylizacji może spowodować chorobę lub śmierć klienta, zmienić komfort życia obu stron czy obciążyć budżet służby zdrowia. Uzasadnienie: Brak obowiązkowych zgłoszeń oraz brak obowiązkowej umowy zachęca do pracy niehigienicznej. Nie ma żadnych determinantów zobowiązujących do dobrych nawyków higienicznych. Zauważalne jest zwiększanie ilości sterylizowanych pakietów u osób posiadających umowę z punktem sterylizacji. Zwiększa się zainteresowanie higieną oraz powstają myśli o własnym ciągu technologicznym. 8. Podmiot zewnętrzny sterylizujący narzędzia winien posiadać certyfikację ISO/GMP oraz GHP Uzasadnienie: Przedsiębiorstwa szkolące, gabinety stomatologiczne lub hurtownie stosują sterylizowanie narzędzi dla przypadkowych kosmetyczek bez zachowania procedur i zasad dobrej praktyki.