Czy Twoim zdaniem treść projektu jest zgodna z delegacją ustawową?
- tak
- nie
- nie dotyczy (Odpowiedź)
Czy Twoim zdaniem opiniowany projekt jest zgodny z innymi aktami prawnymi?
- tak (Odpowiedź)
- nie
- nie wiem
Czy Twoim zdaniem przedstawiony projekt rozwiązuje problem którego dotyczy?
- tak
- nie
- częściowo (Odpowiedź)
Krótkie uzasadnienie
-
Odpowiedź:
porusza tylko część problemów, pozostałe przemilcza
Czy Twoim zdaniem przedstawiony projekt wpływa na prowadzenie Twojej działalności gospodarczej?
- tak (Odpowiedź)
- nie
Krótkie uzasadnienie
-
Odpowiedź:
jestem zlecającym te wyroby
Czy Twoim zdaniem przedstawiony projekt nakłada na Ciebie dodatkowe obowiązki?
- tak (Odpowiedź)
- nie
Krótkie uzasadnienie
-
Odpowiedź:
Nakłada nowe, ale one zmniejszą stare więc netto będzie ok - tak się przynajmniej wydaje
Inne uwagi do projektu
- Odpowiedź nie została udzielona.
Uwagi do konkretnych zapisów
- Odpowiedź nie została udzielona.
Twoje propozycje zmian w opiniowanym projekcie wraz z uzasadnieniem
-
Odpowiedź:
Przedstawiony projekt zmian aktualnie obowiązujących przepisów wprowadza oczekiwane przez środowisko uproszczenia związane ze zlecaniem zaopatrzenia w wyroby medyczne. Nieakceptowalne rozwiązania, które wprowadziły wcześniejsze regulacje, w tym zwłaszcza rozbudowany wzór zlecenia, wymagają zmian. Opiniowany projekt jest krokiem w dobrym kierunku jednak zdaniem Federacji wprowadza zbyt mało zmian w aktualnie obowiązujących przepisach, których skutki niedługo mają wejść w życie. Sytuacja, w której funkcjonować będą różne systemy wystawiania i realizacji zleceń będzie dużą komplikacją dla pacjentów, lekarzy i punktów realizacji tych zleceń. Zdaniem Federacji należy wydłużyć możliwość korzystania z aktualnie obowiązujących zasad papierowych oraz wprowadzić drugi zautomatyzowany elektroniczny sposób zlecania i obsługi zleceń. Placówki gotowe na rozwiązania elektroniczne będą wdrażać te rozwiązania a w pozostałych przypadkach będzie możliwość niezakłóconej realizacji zleceń wg dotychczasowego, dobrze znanego modelu. Jeżeli nowy system się sprawdzi to lekarze będą chętnie przechodzić na wygodniejszy system, ale nastąpi to stopniowo bez nakładania się na siebie różnych wdrożeń z zakresu e-zdrowia. Zdaniem Federacji poza zaproponowanymi w projekcie zapisami należy: 1. W art. 38 ust. 5 punkt 1) usunąć podpunkt d) – informacja o uprawnieniach dodatkowych – uprawnienia te nie są związane ze zleceniem (to jest związane ze stanem zdrowia) tylko z realizacją. Dowody wpływające na poziom odpłatności powinny być sprawdzane tylko raz – najlepiej przez NFZ na etapie elektronicznej weryfikacji, a do czasu wdrożenia tego systemu przez osobę rozliczającą sprzedaż w miejscu realizacji zlecenia. Należy pilnie utworzyć centralny rejestr uprawnień dodatkowych i zasilić go danymi o niepełnosprawności, uprawnieniach IB, ZK itp. 2. W art. 38 ust. 5 usunąć w punkcie 5) („określenie wyrobu medycznego będącego przedmiotem zaopatrzenia wraz z uzasadnieniem obejmującym jednostkowe dane medyczne świadczeniobiorcy;”) fragment „wraz z uzasadnieniem obejmującym jednostkowe dane medyczne świadczeniobiorcy” – zlecenie ma służyć zrealizowaniu go w punkcie realizującym a nie merytoryczną weryfikację zasadności zlecenia. 3. W art. 38 ust. 5 zmienić treść punktu 6) na „6) dodatkowe wskazania o ile istnieją”. 4. W art. 38 ust. 5 zmienić punkt 9) „dane osoby upoważnionej do odbioru wyrobu medycznego” na „dane osoby odbierającej wyrób medyczny” – konieczność uzyskiwania upoważnienia/pełnomocnictwa od chorego pacjenta, często z otępieniem, jest skomplikowane i zbędne. Nie stanowi żadnego zabezpieczenia a jedynie utrudni życie rodzinom chorych pacjentów. Jeżeli ktoś posługuje się zleceniem pacjenta to znaczy, że otrzymał go od niego – tak samo można wyłudzić upoważnienie jak samo zlecenie. 5. W art. 38 ust. 6 usunąć w punkcie 2) („określenie wyrobu medycznego będącego przedmiotem naprawy wraz z uzasadnieniem obejmującym jednostkowe dane medyczne świadczeniobiorcy;”) fragment „wraz z uzasadnieniem obejmującym jednostkowe dane medyczne świadczeniobiorcy” – zlecenie naprawy ma służyć zrealizowaniu go w punkcie realizującym a nie merytoryczną weryfikację zasadności zlecenia. 6. W art. 38 ust. 6 punkt 6) – należy zrezygnować z konieczności stosowania pełnomocnictwa/upoważnienia. 7. W art. 38c uchylić ust. 17 – Federacja uważa, że stosowanie pełnomocnictwa jest działaniem nadmiarowym i w związku z tym należy zrezygnować z konieczności jego dołączania do zlecenia. Zdaniem Federacji należy rozszerzyć docelowo zakres osób upoważnionych do wystawiania zleceń na wszystkich lekarzy, pielęgniarki i położne udzielających świadczeń w POZ. Dzisiaj niezrozumiałe jest ograniczanie uprawnień do wypisywania zleceń na zaopatrzenie w środki przysługujące comiesięcznie. Federacja stoi na stanowisku, że wprowadzane zmiany nie mogą służyć do likwidowania możliwości wysyłkowej sprzedaży zaopatrzenia comiesięcznego. Jest ono przewidziane dla osób chorych, często leżących i dostarczanie do domu jest bardzo wygodnym dla nich rozwiązaniem. Dlatego zapisy ustawy powinny wyraźnie dopuszczać taką możliwość aby późniejsze rozporządzenia Ministra Zdrowia jak i Zarządzenia Prezesa NFZ nie ograniczały takiej możliwości.